"Izvan okvira" - Besplatni udžbenici kao PR!

Objavljeno: 04.07.2014. 19:35

Zadnja izmjena: 13.01.2016. 07:19

Foto: ilustracija

Kao i  mnoga suvremena dostignuća u komuniciranju, tako se i nastajanje Odnosa s javnošću (eng. Public Relations) kao zasebne znanstvene i društvene discipline povezuje sa Sjedinjenim američkim državama.

Tijekom prošloga stoljeća baš je na američkom tlu razvijena industrija Odnosa s javnošću koju Američka strukovna udruga za odnose s javnošću (Public Relations Society of America - PRSA) definira kao "proces strateške komunikacije koji gradi uzajamne korisne odnose između organizacije i njenih javnosti".  Kod nas, pak, Odnosi s javnošću (PR) su društvena znanost koja analizira trendove, predviđa njihove posljedice, savjetuje menadžere i provodi planirane aktivnosti sa svrhom da služe interesima javnosti ili neke organizacije. Jednostavnije rečeno: uloga Odnosa s javnošću (PR-a) jest da uspostavljaju i održavaju dobar glas, te razvijaju međusobno razumijevanje  između neke institucije, tvrtke ili organizacije i javnosti.

No, ostavimo se učenih definicija, jer odavno narodna mudrost kaže da se "dobar glas daleko čuje, a loš još dalje". Shvatili su to i mnogi u hrvatskom društvu, osobito naši političari i tzv celebrity. Stoga je i u Hrvatskoj PR – industrija u posljednjih 20-ak godina doživjela snažan razvoj. No, sudeći po brojnosti studija i smjerova na kojima se kod nas trenutačno mogu studirati komunikacijske vještine, Hrvatska će uskoro postati "PR-ovska velesila". Nažalost, zbog očitog nesrazmjera realnih potreba, stvarnih mogućnosti i želja za stjecanjem fakultetskih diploma, već se sada mnogi mladi (upravo odškolovani) PR-ovci suočavaju sa istim problemom koji tišti sve mlade – kako pronaći posao u struci?! Odgovor na to pitanje krajnje je neizvjestan, a mogući rok u kojem bi se to moglo dogoditi, još je neizvjesniji!

U vrijeme krize kojom se već pet godina izgovaramo za sve gospodarske i društvene neuspjehe baš su izdaci za Odnose s javnošću, informiranje, marketing i propagandu u privatnim i državnim tvrtakama i institucijama doživjeli najveća smanjenja. Iz godine u godinu taj je kolač sve manji, a gladnih usta uvijek jednako ili čak -  sve više! Rezultat: propadanje, stečajevi i nestanak znatnog broja marketinških i PR agencija, a u novije vrijeme i informativnih medija koji su dobrim dijelom svoje prihode temeljili na suradnji s takvim agencijama. Posljedice: sve više nezaposlenih i u ovoj branši, sve oštrija konkurencija, "dampingiranje" cijena i srozavanje kvalitete usluga. Istodobno, oni kojima je potrebno stvaranje pozitivnog imidža u javnosti obilno koriste takvu tržišnu situaciju i dodatno cijede PR struku.

Varaždinski su gradski oci nedavno donijeli hvale vrijednu odluku o sufinanciranju nabavke školskih udžbenika za osnovce i za tu namjeru donijeli odgovarajuće izmjene u gradskom proračunu. Slično su postupili i u drugim gradovima i općinama, a u rasterećenje kućnih budžeta kod jesenske nabavke knjiga uključuje se i županija.

Ali, u kroničnoj besparici da bi jednom dao – drugom moraš uzeti. U rebalansu gradskog proračuna tako je za osiguranje nabavke udžbenika dio od potrebnih 2,8 milijuna kuna "preusmjereno" s pozicije informiranja i odnosa s javnošću.To, drugim riječima, znači da će Grad u ovoj godini nešto  "uštedjeti" na godišnjim ugovorima s medijima, marketinškim i PR aktivnostima. Za one kojima je taj novac prvobitno bio namijenjen to znači nove financijske i druge nedaće. No, to je već – njihov problem!

Grad je novac ionako usmjerio u korisnu akciju, koja će među stanovništvom (a to su naši glasači!) izazvati nepodijeljene simpatije! I, ustvari, novce namjenje za PR potrošio baš u tu svrhu. To što će se pritom nabaviti školski udžbenici samo je dodatni - bonus.  I to je PR!

Komentari